Naturen blomstrer vildt

Kom og se de uldne naturplejere

Fredag den 23/9 kl. 14.00-16.00 kan du komme med ud og se fårene, der skal lave naturpleje i Hjørring Bjerge. Fårehyrde Kasper Ledet-Hansen vise, hvordan han med sine hyrdehunde holder styr på fårene. Du kan også høre om naturplejen, og hvordan Kaspers 50 får hjælper med at holder arealerne lysåbne til gavn for blomster og insekter. Mødested ved Spejdergården Højvælde 14. Se kort i kommentarer.

Men du kan også opleve fårene resten af året. Fremover vil Kaspers får nemlig afgræsse forskellige kommunale naturarealer. Fårene vil typisk være på arealet en måneds tid, indtil de har spist op. Derefter vil de blive fragtet videre til næste areal. Hegnene bliver pillet ned igen når afgræsningen er slut, så publikum kan benytte arealerne hele sommerhalvåret uden at skulle forholde sig til hegn og dyr.

I september vil fårene græsse i Hjørring Bjerge. Omkring november bliver de flyttet til Thirup Park og sådan fortsætter de rundt til flere kommunale naturarealer. Til sommer skal de gå på nogle kommunale marker, hvor der ikke er sjældne blomster eller insekter.